tisdag, augusti 26, 2008

Propaganda för bortglömd musik, 11


Thomas Almqvist - Nyanser

När punken härjade som mest kom Almqvists första album. Detta var en skiva som bjöd på instrumentalmusik med tydliga jazz och folkinfluener. Det var något helt annat än den musik som strömmade ur våra radioapparater i slutet av sjuttiotalet. Jag var nitton och föll pladask för denna nästan meditativa musik. Akustisk gitarr, tassande bas och en vilsen sax, var det som fyllde mitt rum när pickupen hoppa ner på vinylen.
- Det svänger ju inte
- Är mer ljud än musik, sa kompisarna
- Ni fattar inte nåt, svarade jag

Denna Thomas Almqvist skiva håller än idag. När regnet faller och mörkret lagt sig då finns det knappt någon musik som griper tag i mig likt "Nyanser"

3 kommentarer:

Unknown sa...

Han kompade Kjell Höglund på "Doktor Jekylls Testamente". Kan ha sett honom live då!

Drake sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Drake sa...

Kolla dina Höglund plattor. Jag tror Almqvist är med på de flesta